W związku ze zmianą forum od poniedziałku dodawanie nowych postow będzie zablokowane. Zapraszam do rejestracji na nowym forum
WARGAMING WROCŁAW
Ja wiem, że było, ale znowu będzie. Dajcie mi karniaka albo bana, ale ja po prostu muszę tego posta napisać.
Być może zacząłbym ganiać kiedyś Niemców LATE po polach europy, ale tysiąc pięćset dwa osiemset pdf-ów z listami na różne okresy i kolosalna liczba modeli różniących się tylko numerkiem (PaK 36 aż do 43) naprawdę nie pomagają naborowi nowych graczy.
Ja jestem człowiek prosty i zapewne ta gra jest zbyt skomplikowana dla mnie. Przyzwyczajony jestem do jednej książeczki z listą tego co mogę wystawić. Apeluję więc o jakąkolwiek pomoc.
Generalnie mam taką zasadę, że gram tym co mi się podoba i w pupie mam czy to będzie kosić przeciwników, czy będę koszony (a z doświadczenia wiem, że to drugie). A co mi się podoba? Sporo piechoty, artyleria typu howitzer, niektóre PaKi i Flaki oraz PZ IV H/G. Chętnie widziałbym też piechotę zmotoryzowaną, ale przeraża mnie liczba i koszt modeli ciężarówek, które należałoby kupić.
Braci Flamesowa - proszę nie przerażać się kolejnym postem tego samego typu, ale ten system jest naprawdę przerażający pod tym względem Dajcie proszę znać czy z tych modeli co wymieniłem można coś utworzyć i czy jest jakieś miejsce gdzie można sensowną listę z tego ułożyć?
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Kilka odpowiedzi:
1. Ciężarówki to "gadżety" - nie gra się nimi (bo ich skuteczność na polu walki jest taka, jak roweru na czołówce z tirem), tylko stawia je na dioramce/półce/daje dziecku do zabawy.
Mogę ci ich dać za darmo całe pudełko po lodach.
2. Piechota zmotoryzowana to zwykła piechota, tyle że jest droższa, jest jej mniej i ma więcej strzałów na stand.
3. Sensowne miejsce na obejrzenie list armii to Turning Tide (u Maćka w domu), jednak to tylko front zachodni (wschodni jest na razie bez kompendium). Druga opcja to Fortress Europe. Polecam też www.mediafire.com/FoWArmyFiles (oficjalne miejsce z plikami Battlefrontu a'la Army Builder, tyle że musisz się orientować gdzie która rozpiska jest).
4. Zwykle nie starcza punktów na to, by zrobić taką mieszankę, jak ty chcesz, ale zawsze można spróbować coś złożyć.
Offline
To ja powiem tak... generalnie musisz się niestety zdecydować na coś, tj.: czy grasz piechotą, piechotą motoryzowaną, czy też czołgami. Generalnie pisząc sporo piechoty (i mają na myśli niemiecką), ale która ma trochę czołgów to niestety muszę polecić PIONIERÓW. Popatrzę, może znajdę coś innego ciekawego to Ci dam namiar.
Polecam też przejrzeć samemu pliki MS Excel dostępne tutaj.
Offline
Dzięki za źródła! Te Excele są bardzo pomocne!
A jak napiszę takie dwie rozpy co mi się podobają z moich głupich powodów, to będzie mocny śmiech na sali? Chyba bardziej skłaniałbym się ku większej liczbie ludzików Grenadierów - czy samochodziki dla Panzergrenadierów dużo dają na mobilności armii?
I najgorsze pytanie - czy tym można w jakikolwiek sposób grać? Nie zależy mi na składaniu Kamehameha rozpisek, ale dobrze gdyby to miało jakikolwiek sense na stole
Panzergrenadier - 1490 pts., 6 Platoons:
HQ (Panzerschreck)
Panzergrenadier Platoon (6xMG, Panzerfaust)
Panzergrenadier Platoon (6xMG, Panzerfaust)
Panzergrenadier Anti-tank Gun Platoon (3x 7,5cm PaK40)
Panzer Platoon (5 x Panzer IVH)
Motorised Artillery Battery (2x 10.5cm leFH18)
Heavy Anti-Aircraft Gun Platoon(1x 8.8cm FlaK 36, 2 Extra Crew)
Air Support (Ju87G Stuka - Limited)
Grenadier - 1500 pts., 7 Platoons:
HQ (Panzerschreck)
Grenadier Platoon (6xRifle/MG, Panzerfaust)
Grenadier Platoon (6xRifle/MG, Panzerfaust)
Grenadier Machine-gun Platoon (4x MG34 HMG)
Grenadier Anti-tank Gun Platoon (3x 7,5cm PaK40)
Panzer Platoon (5 x Panzer IVH)
Artillery Battery (2x 10.5cm leFH18, 3 x 3-ton Truck)
Heavy Anti-Aircraft Gun Platoon(1x 8.8cm FlaK 36)
Air Support (Ju87G Stuka - Limited)
Ostatnio edytowany przez blackout_sys (2011-08-23 12:36:21)
Offline
Heavy Anti-Aircraft Gun Platoon(1x 8.8cm FlaK 36, 2 Extra Crew)- Do jednego działa możesz dokupić tylko jedną dodatkową załogę.. Może inaczej, możesz dokupić ich więcej ale i tak daje Ci RoF3, a nie +1do RoF(szybkostrzelność).
Artillery Battery (2x 10.5cm leFH18, 3 x 3-ton Truck)- Artyleria złożona z 2 dział jest nie do końca trafionym pomysłem.. Bierz 3+, bo przy 2 masz przerzut trafionych strzałów przy bombardowaniu (zastanowił bym się nad rakietnicami 15cm NW rocket louncher). Trucki są fajnym dodatkiem, ale dopłacanie za nie mija się z celem. Jakbyś miał dużo wolnych pieniążków to możesz kupić powozy konna (nie dopłacasz punktów, za to trochę pieniążków musisz wyłożyć).
Heavy Anti-Aircraft Gun Platoon(1x 8.8cm FlaK 36, 2 Extra Crew); Air Support (Ju87G Stuka - Limited)- Zastanowił bym się nad zamianą tego ustrojstwa na Hornissy/Tygrysa II, a to ze względu na to że jedna 88 i tak nie powstrzyma pancernej fali, a samoloty to taka (rosyjska/radziecka) ruletka..
Offline
Hm... To ja się podepnę i zapytam co z teego poniżej wyjdzie - bo zastanawiam się nad czymś takim - głównie dlatego, że przy drobnych modyfikacjach mógłbym to wcisnąć na Mid'a i Late'a.
US Paratroopers Company (Turning Tide) - Late
Company HQ
2 Carbine Team + 3 Bazooka Teams
Parachute Riffle Platoon
Lt. Turnbull (Rifle/Mg team), 3 Rifle/MG Squads, 1 Mortar Squad (9 Rifle/Mg teams, 60mm Mortar, Bazooka)
Parachute Riffle Platoon
HQ (Rifle/Mg team), 3 Rifle/MG Squads, 1 Mortar Squad (9 Rifle/Mg teams, 60mm Mortar, Bazooka)
Parachute Mortar Platoon
HQ section (Carbine team), 2 Mortar sections (4 M1 81mm Mortars)
899th Tank Destroyer Platoon
HQ section (Carbine team, Jeep with .50cal AA MG). 2 M10 3in GMC Tank Destroyer Section (2 M20 Utillity, 2 Carbine team, 4 M10 3in GMC)
Parachute Engineer Combat Platoon
HQ section (Rifle team), Weapon Squad (2 LMG's), 1 Operating Squad (2 Rifle teams)
2 Bazooka teams
Parachute Field Artillery Battery
HQ section (Carbine team, Staff team, Observer), 2 Gun sections (4 M1A1 75mm Pack Howitzers)
Trucks
6 plutonów
w sumie 1745 punktów.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
@black
Tak jak Michał powiedział, dwie armaty to o dwie za mało niestety. Dwa działa robią coś tylko wtedy, gdy są moździerzami. Pięć czołgów w plutonie to o jeden za dużo i to jest podparte zasadami (podobnie jak te dwa działa). Co do "88", to są one bardzo specyficzne - stracisz działo (co nie jest problemem przy jego save na 5+) i niby nie jesteś poniżej połowy oddziału, więc nie musisz zdawać morale na uciekanie ze stołu po strzelaniu. Problem w tym, że zostaje ci na stole tylko sierżant, a on już musi zdawać "Last man standing" na starcie tury. Jak zda, to i tak go musisz zdjąć ze stołu, więc zwykle bierze się jednak dwie armaty.
Z samolotów możesz z powodzeniem zrezygnować - u Niemców opłacają się wyłącznie Messerschmidty na Mid. Za zaoszczędzone punkty z lotnictwa i tego jednego Panzera zamienionego na działa, powinno ci akurat wystarczyć na mały pluton piechoty. Poza tym całkiem spoko.
Co zaś się tyczy Grenadierów, to powiem tak - HMG na Late War są najzbędniejszą rzeczą w grze (poważnie). O wiele lepiej wydać te punkty na trzeci pluton piechoty (trzy plutony to podstawowa podstawa tej kompanii, podobnie ten T34/85, którego nie wpisałeś przez przypadek nie wpisałeś). Artyleria w czterech sztukach i "88" w dwóch, samoloty odpadają, możesz też odrzucić jednego PaKa, coby zaoszczędzić trochę punktów.
Oczywiście nie zmuszam cię, żebyś posłuchał moich rad, ale po prostu zbyt dobrze wiem, co to znaczy wydać pieniądze na źle dobraną rozpiskę.
@jarv
Inżynierowie - jeśli możesz wymienić LMG na piechotę, to należy to zrobić. Karabiny mają zbyt mały zasięg, żeby stanowić realne zagrożenie na Late. Zwiększ też liczebność do maksa albo zrezygnuj z tego plutonu całkiem - pięć podstawek, w tym dwie z save na 5+ nie da rady nikomu.
TDki - są tylko trzy skuteczne wybory TDków u Jankesów w tej grze: Hellcaty, M10 w SSF i half-tracki z działem na Mid. M10 na Late w standardzie są straszliwą stratą punktów i o wiele lepiej dać zamiast nich nawet Shermany (albo trzeci pluton z buta, co jest chyba najlepszą opcją i właśnie dlatego masz trzy bazooki w HQ).
Artyleria - ciężarówek i tak nie użyjesz, uwierz mi.
Poza tym wszystko w najlepszym porządku.
Offline
kurde. z Tymi M10 mam problem, bo mi sie strasznie modele podobają i chcę i już.
Pewnie kupie - a Shermany tak czy tak później dokupie, coby potestować.
Inżynierów muszę zbadać. Najwyżej z nich zrezygnuje i zamienie na trzeci Rifle Platoon.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Mam zarówno Wolveriny jak i Shermany, mogę je pożyczyć do testowania na czas nieokreślony. Jak się zdecydujesz na coś, to sobie kupisz własne.
Offline
Spokojnie - na razie przymiarke robię - zakupy pewnie zacznę od piechoty (box z kompanią parachute rifle infantry) - ale to jeszcze pewnie sporo czasu upłynie ;]
Offline
Hmm... dobrze grane M10 jest groźne i spowalnia przeciwnika, jako spadochron często będziesz się bronił przeciwko masie stali i strzelisz pierwszy. A jak trafisz... Sherman jest najgorszym czołgiem w grze (no, może badziewnością dorównuje mu Valentine). Główną bronią piechoty... jest piechota. Im więcej jej w spadach tym lepiej. Tyle do Jarva.
Kolego Black mam stary podręcznik Festung Europa, możesz sobie poczytać i pooglądać. Jego upgreade to Fortress Europa, ale wyszła spójna książka Earth and Steel do wszystkich Niemców late od razu. Maciek to ma zdaje się i to jest to, czego szukasz. Jako posiadacz kompanii pancernej, która regularnie spotyka flaki 8.8 na stole powiem jedno: nie pamiętam kiedy takie coś zabiło mi czołg. Całkowita strata punktów. Jak chcesz coś groźnego to ciężka artyleria 155, działa SIG lub samoloty sa twoim wyborem. I tyle w temacie.
Offline
Zeby nie zakladac nowego tematu na podobny temat, pobawie się w nekromante...
a więc, chodzi o pomoc w wybraniu podręcznika, albo danej listy armii.
Armię mam wybraną, gram USA i na razie oglądałem "dogs and devils" podoba mi się tam polączenie piechoty z dużą opcja doboru czego chcemy.
Zapoznalem sie tez ze spadami z "hells higway' o których dużo nie wiem.
Chcialbym zlozyc armię na zawierająca czolgi M10 i troche dzial.
Co mi polecice albo doradzicie?
Offline
Zdecydowanie solidną amerykańską artylerię. TOT to prawdziwa miazga i co najmniej jedną baterię dział mieć należy. M10 nie jest łatwy do grania (i nie jest czołgiem), Hellcat jako niszczyciel wypada znacznie korzystniej.
Offline
Ja mogę o hell's highway napisać, bo nimi gram (spadami z HH):
- generalnie bardzo silne,
- droższe punktowo niż w turning tide,
- mają SMG, co jest pewną zaletą,
- bardzo dużo własnego sprzętu fearless veteran,
- przeciętne opcje supportu (w porównaniu do TT) ale są pyszne cromwelle,
- raczej mega nudne rozpiski do 1500 pkt (w sensie do 1500 pkt zwykle i tak wystawia się praktycznie obowiązkowe plutony, bez których się cierpi podczas gry). Z jednej strony to zaleta, bo kupujesz te rzeczy i wiesz, że będą się zawsze przydawały a nie leżały na półce, z drugiej to wada, bo dopóki gra nie jest na 1800 czy 2000+, nie ma jak kombinować co by tu pozmieniać w rozpisce.
- ARMORED JEEPY!! ( wtajemniczeni wiedzą o co chodzi )
Generalnie ze spadami trochę jak z encyklopedią - są świetni do wszystkiego, więc tak po prawdzie do niczego (jak chodzi o specjalizację), ale kasują masy pojazdów w combacie i są bardzo silni w obronach.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Mac napisał:
Armię mam wybraną, gram USA i na razie oglądałem "dogs and devils" podoba mi się tam polączenie piechoty z dużą opcja doboru czego chcemy.
Z D&D jest problem taki, że obie amerykańskie formacje z tej książki (Rifle i SSF) nie są ze sobą zbytnio kompatybilne i zasadniczo potrzebują innego sprzętu do działania.
O ile rifle to standardowa amerykańska piechota z paroma bajerkami, o tyle SSF to już cięższy orzech do zgryzienia. Nie polecałbym tej kompanii komuś, kto dopiero zaczyna grę we Flamesy, ponieważ rządzi się ona zupełnie innymi prawami niż pozostałe wojska, przez co od samego początku sprawia problemy.
Po pierwsze, jest to kompania zdecydowanie przeznaczona do close combatu (trafia w zwarciu na 2+, ma Tank Assault 3/4, jest fearless, każdy pluton ma miotacz ognia, masz też Recce Cautious Movement i przerzut odpinowywania się oraz Double Move na 16 cali przez dowolny teren), ale jednocześnie nie ma do tego odpowiedniego przeszkolenia (Trained zamiast Veteran jest morderczy dla nich, bo ciężko ominąć pinning z defensive fire - oczywiście w ed.3 będzie to mniej odczuwalne, ale nadal trained pozostanie trained), a do tego kosztują dość słono (265pkt za pluton). Plutony piechoty są twoją podstawową bronią i należy założyć, że poniosą duże straty, ale jednocześnie za wszelką cenę należy tych strat unikać, ponieważ do Company Morale liczy się tylko piechota i pluton artlerii z weapon platoons (co daje razem 4 plutony do morale). Kompania ta nie wybacza błędów i wymaga sporej dawki kombinowania (powiedziałbym, że jest to jedna z najtrudniejszych do prowadzenia kompanii). Niemniej pokonanie kogoś tym czymś daje ogromną satysfakcję (w końcu to kolesie do misji samobójczych).
Jako support masz w zasadzie trzy możliwości - M10 do niszczenia czołgów (w liczbie dwóch sztuk, bo na więcej brak punktów), Stuarty jako mobilne karabiny do wspierania natarcia piechoty i niszczyciele half-tracków (4 sztuki bo na więcej brak punktów) oraz pionierów jako wsparcie newralgicznych odcinków. Inne opcje są dużo słabsze i nie warto sobie nimi zawracać głowy.
CO się tyczy Rifle Company, to Maciek jest w stanie powiedzieć więcej niż ja, bo ja wiem tylko jak to pokonać, a nie jak tym grać.
Ostatnio edytowany przez Krechafety (2012-02-07 07:58:16)
Offline
Jeśli masz czas w piątek po 20 to na wieczorze weteranów w Bolterze będę uczył grać Jarva w FoWa i mogę przy okazji coś Ci doradzić co do amerykańskich armii (poza spadami - na tym zna się Moździerz i special service force - na tym zna się Krechafety)
Jeśli nie masz czasu to dzisiaj wieczorem coś naskrobię o piechocie z D&D.
Offline
bardzo mozliwe ze wpadne
W spadach nie odpowiada mi brak czolgów
mam juz kupione i w polowie zrobione rifle company i jednego m10, i teraz powstaje pytanie co dalej dokupic. Myslalem nad zestawem z 2m10,m8 i 2 podstawkami piechoty,towed tank destroyer platoon, ale jesli będe grac spadami to musze się przymierzac raczej do ich sprzętu więc mysle jak na spadów to lekką artylerie.
Offline
Spady mogą używać M10 - Polecam zerknąć do Turning Tide. Właśnie od spadów chcę zacząć przygodę z FoW'em, a M10 mi podobają się (jako modele) - i też chce je tam wcisnąć.
Offline
Grałem na samej lekkiej artylerii w spadochroniarzach i pomimo tego, że miało to uroki, to nie polecam na starcie. W spadach bardzo ważna jest silna artyleria i coś mobilnego, bo ta armia robi bardzo przykre rzeczy, ale dopiero w 8", 10" od przeciwnika. A ciężka artyleria nie pozwala kisić się w grupkach z dala od ciebie. BTW jak chcecie maciek to wam mogę w piątek przynieść spady na pożyczenie, powinno mi się udać przyjść.
Offline
dobra to oglądne turnig tide bo ja pisalem o spadach z hells highway a tam ich brak
Offline