W związku ze zmianą forum od poniedziałku dodawanie nowych postow będzie zablokowane. Zapraszam do rejestracji na nowym forum
WARGAMING WROCŁAW
Wyspa krwi już doszła, zaczynamy grać a co z tym idzie uczymy się zasad - i części nie rozumiemy, stąd ten temat.
Pierwsze kilka problemów:
Istnieje tu coś takiego jak difficult terrain z 40k? Czy każda piechota (bo cięższe traktują to jak niebezpieczny) biega po ruinach równie szybko jak po otwartym terenie? Czy szarżuje się z niego normalnie? Bo perspektywa 10Swordmasterów siedzących w ruinach, gdzie (chyba?) mają hard covera i w kolejnej turze szarżujących na moje strzelające bez efektu szczury jest trochę... bolesna.
Czy overrun (po szarży która wybiła przeciwnika do nogi ruch 2d6 do przodu) pozwala na kolejną szarżę? Czy można w ten sposób atakować oddział w budynku?
Czy pistolet ma jakąś przewagę nad muszkietem poza kosztem punktowym? Bo pozwala mi tylko strzelić po ruchu, co nie robi prawie różnicy bo przed szarżą i tak nie strzelę... Mogę się odsunąć co najwyżej, ale wtedy zasięg pistoletu jest i tak za mały żeby mnie nie zaszarżowano...
Chwilowo tyle, wkrótce pewnie dopiszę kolejne.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
W WFB jest tylko dangerous terrain, działający identycznie jak w 40k - tyle, że na kawalerię i jej warianty.
Dangerous terrain zdajesz również w przypadku przebijania się podczas ucieczki przez oddział przeciwnika.
Overrun służy właśnie do tego, żeby zaszarżować kolejny oddział (albo wyjść z jego pola widzenia).
Pistolet jest extra hand weaponem, więc daje ci dodatkowy atak w combacie.
Offline
Dziękuję
czyli swordmasterzy pozostają moim najgorszym koszmarem... a pistolet jako że jest zupełnie nieprzydatny takim stormverminom z halabardami, można go skreślić z listy użytecznego ekwipunku.
Offline
Taki elficki bohater - prince na gryfie - jak działa w walce wręcz? mogę bić osobno albo jeźdźca albo mounta? bez żadnych -/+ za bicie jednego tudzież drugiego?
Offline
Dawno, dawno temu pistolet strzelał w walce wręcz z siłą 4 na ww w pierwszej turze walki. Trzeba sprawdzić, czy zasadę tę utrzymano, jeśli tak - masz odpowiedź.
Możesz bić co tam chcesz - bestię lub jeźdźca, plusy i minusy są takie, że mają różne staty - łatwiej trafić/trudniej zranić/łatwiej zabić gryfa i trudniej trafić/łatwiej zranić/trudniej zabić kola na górze. Jako że każda rana liczy się do wyniku walki wręcz musisz sobie wykalkulować, co Ci się w danej chwili opłaca. Są osobne zasady do potworów, które są "jakby" tylko mountami (np. pegaz) i do cięższych wariatów (typu smok). Tych mniejszych (słabszych) się zdaje się nie zabija osobno w tej edycji i tłuczesz jeźdźca. Doczytaj to sobie.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Akurat pegaz podpada do tej samej kategorii co smok, bo ma W1> - lepszy byłby Juggernaut, który ma W1 i trafia się tylko jeźdźca.
Poza tym wszystko tak jak Marcin napisał.
Offline
I tu nie masz racji, pegaz i jednorożec, duży orzeł i różne insze słabe potwory mają inną klasę jednostki niż smoki, gryfy czy manticory. Pegaz ma staty łączone z jeźdźcem i nie można go zabić! Ilość woundów jest bez znaczenia (chociaż podziału dokonano na takie, które w starej wersji miały W2 jako lepsze mounty i pozostałe o w>2, które są teraz pełnoprawnymi potworami). Pegaza nie można zabić pod ludkiem, gryfa można, maję inną klasę jednostki (monstrous beast i monster, coś w ten deseń).
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Chociaż w podręczniku nie ma dokładnego zapisu na jakiej podstawie ustala się co jest monsterem a co nie, ja osobiście znalazłem odpowiedź na to pytanie.
W przypadku modelu z jeźdźcem
Jeżeli model jest na podstawce większej niż 40mm, to wtedy jest monsterem.
Jeżeli model jest na podstawce 40mm, to wtedy jest monstrous cavalry.
Jeżeli model jest na podstawce mniejszej niż 40mm, to wtedy jest cavalry.
Znalazłem to na stronie GW, w opisie poszczególnych jednostek.
Offline
nie ma przypadkiem w rulebooku listy jednostek z ich typami? I jak mount jest MB to z jeźdźcem będzie MCavalry, WB -> Cavalry, Mo->Mo?
Offline
Pierwsza zasada WFB, im większa liczba ludzi wie że czytałeś zasady, tym większą ich część możesz przemilczeć gdy wypowiadasz się z przekonaniem w głosie;)
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
scoiatael napisał:
nie ma przypadkiem w rulebooku listy jednostek z ich typami? I jak mount jest MB to z jeźdźcem będzie MCavalry, WB -> Cavalry, Mo->Mo?
Sęk w tym, że nie zawsze masz ze sobą rulebook, a ja podałem szybki sposób na rozwiązanie problemu podczas zwykłej gry, bez konieczności zerkania do książki.
Offline
jak jest z challange'ami i championami oddziałów? muszą przyjmować challange/uciekać na koniec oddziału jak bohaterowie? Bo w rulebooku jest taki dziwny zapis, że nie muszą... problem jest tylko czy to znaczy że jak nie przyjmą to muszą uciekać?
Offline
na chellenge MOŻE odpowiadać szef oddziału, ale w przypadku refuse chellenge do tyłu posyła się CHARACTERA, a szef oddziału nim nie jest. Jeśli w oddziale jest tylko lider i odmówi chellenga to nic się nie dzieje.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Aczkolwiek jest to mało heroiczne z jego strony.
Offline
następne pytanie: gdzie pisze ze Special Characterów nie można wystawiać bez zgody przeciwnika? w tabelce o nich w rulebooku pisze tylko że są unique.
Offline
Nie ma takiego czegoś i nigdy nie było. Znaczy były takie adnotacje, że harakterów się wystawia po konsultacji z przeciwnikiem, ale jakoś nigdy nikt do nikogo nie miał pretensji o wystawienie haraktera. Po to są, żeby nimi grać. Oczywiście, wszystko zależy od tego, kto wystawia danego haraktera, bo czasem kłóci się to z fluffem, czy zdrowym rozsądkiem.
Jeśli jednak zależy Ci na konkretnym uściśleniu tej koleżeńskiej jak dla mnie zasady, to nie pomogę, bo aż tak dogłębnie nie znam nowej książki zasad. Jak dla mnie, nie ma żadnego problemu w zagrywaniu harakterów. Najwyżej uprzedź o tym przeciwnika, jeśli się sprzeciwi, wtedy się dostosujesz.
Offline
w Polskiej scenie wfb przyjęło się, że nie wystawia się special characterów w bitwach turniejowych/patrolach co zawsze jest uwzględnione w regulaminie (chyba że odbywa się specialny turniej wtedy są oni w drodze wyjątku dopuszczeni)
podczas bitew towarzyskich wypada uprzedzić przeciwnika o takiej chęci gdyż w przeciwności do wh40k speciale są zupełnie niezbalansowani (jeszcze bardziej niż army booki ) i jeśli przeciwnik się nie zgodzi to nie oznacza że jest dziwny ale że nie ma ochoty na granie przeciwko nobrainom takim jak Teclis lub jemu podobni
Offline
a, ok, dobrze się dowiedzieć. Zawsze myślałem że po prostu jest taki zapis w rulebooku.
EDIT: Wykasowałem część posta, bo spowodował on chorą dyskusję. Pozostałe posty wykasowałem, bo były nie na temat. To jest dział o zasadach dla nowych graczach, a nie dział o jęczeniu na temat braku równowagi w grze.
Offline
Przeglądam strony rulebooka i trafiam na kolejne dziwne zapisy - speary pozwalają walczyć dodatkowym rankiem. Czy znaczy to, że dwa pierwsze ranki wypłacają pełnię ataków, a 3 może jeszcze supportować(oczywiście zgodnie z faktem, że nie szarżowali)? Jak się to ma do skilla Elfów Matrial Prowess, który ma identyczną zasadę jak włócznia? Czy pozwala to Spearmanom i Sea Guardom na walkę 3 rankami i support 4?! Paranoja...
Offline
Nie paranoja tylko High Efy. First strike z przerzutami trafienia dwuręcznym mieczem, Teclis, itd. Widać,że w GW jest mocny lobbing dla tej armii. Porównywalnie jak Space Marines w 40k
Offline
Pierwszy szereg wypłaca tyle ataków ie ma w opisie, a każdy następny po jedym od ludzika, chyba że się mylę..
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Dokładnie to jest tak:
Pierwszy szereg - komplet ataków
drugi szereg - jeden atak na model (max 3 jeśli jest się monstrous infantry)
jeśli masz speary - dodatkowy szereg po 1 atak (czyli już 3 szeregi biją)
jeśli masz High Elfy ze spearami - dodatkowy szereg po 1 atak (czyli już 4 szeregi biją)
Do tego gnojki mają ASF i zazwyczaj przerzuty trafień.
Offline
Dzięki, to chciałem wiedzieć...ale dalej mnie to lekkie OP przytyka :]
Offline
'lekkie'? to popatrz na swoją magię i jeden spell który ci wygrał ostatnią bitwę dorzuć jeszcze do tego Power Scrolla i wygrywasz każdą bitwę
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Power Scroll jest zbanowany na turniejach w Polsce.
To tak gwoli wyjaśnienia.
Poza tym, Skaveni mają Plague Magic, która Elfy (dowolne) roznosi w pył - mają tylko T3, więc obniżanie T jest dla nich w szybkim tempie zabójcze. Rzucasz to ile się razy da na najwredniejszy oddział i mówisz "sayonara", bo nawet biedne Slavy zabijają go wtedy na 2+
Offline
No chyba że elfy mają championa i skaveny dadzą się podpuścić... Kto był na patrolu ten wie:P
Ostatnio edytowany przez Zalew (2010-12-28 17:29:17)
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Co prawda, to prawda - szczury dały się podpuścić zarówno w walce z Wood Elfami jak i Dark Elfami
Offline
kiedy ten patrol był? z mojego kalendarza wynika że jutro ma być, nie? mam nadzieję że tylko wspominacie przeszłe dzieje sprzed tygodnia lub paru
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Dokładnie zeszły tydzień.
W pierwszej bitwie samotny Sword Dancer Champion z T2 zatłukł 20 Plague Monków.
W drugiej ci sami Plague Monkowie (tym razem z żywym generałem) wbili się dziarsko w dwa oddziały DE kuszników oraz pełną piętnastkę gwardii z generałem (całość z T2), zginęło ich 23 zanim oddali, po czym uciekli.
Offline
ChaosSpaceBunny napisał:
samotny Sword Dancer Champion z T2 zatłukł 20 Plague Monków.
War dancer champion, reszta się zgadza:)
Offline
hm.. ok
pytanie: czy można używać naraz 2-handed weapon i shielda? np flail i enchanted shield? bo troche przegięta wydaje mi się kombinacja na plague prieście flaila, enchanted shielda i warpstone armoura - S5, 2+ save i oddaje z S4 za każdym razem jak mu wyjdzie save...
Offline
używać to dziwnie powiedziane. Jak masz dwuraka, tarcza wisi na plerach. Znaczy to, że nie działa w walce wręcz, ale działa w strzelaniu (zakłada się, że wtedy dwurak wisi na plecach).
Offline
Jak wtedy rozpatruje się magiczne przedmioty w CC? Czy zasada mówiąca o tym że magiczną broń trzeba używać, zawsze kiedy tylko istnieje taka możliwość (ma prym przed bronią niemagiczną), wciąż istnieje?
Offline
jeżeli masz broń magiczną i normalną to zawsze używasz magicznej, jeżeli masz 2 magiczne to wybierasz którą użyjesz. tarcza to nie broń, więc faktycznie nie działa w walce wręcz i tyle. co ciekawe (teraz doczytałem), to że czarodziej nie może używać magicznego pancerza chyba że ma zwykły... Czyli moja wizja opancerzonego Plague Priesta właśnie się rozwiała...
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Możesz mieć elektryka w pancerzu (fakt, tylko jednym, ale zawsze).
Dlatego właśnie pisałem ci wcześniej o wardzie na 4+ dla Plague Priesta jako "a-must-have".
Offline
Pytanie: Jak wygląda walka wręcz i oddziały uderzające w inne oddziały składające się z różnego rodzaju stworków? Np: oddział 10 Swordmasterów uderza w oddział Rat Ogrów (2 zwykłe, master-bred ogre i master moulder, w 2 rankach: w 1. ogry, w 2. master moulder - champion). Jak uderza oddział swordmasterów? Osobno tłuką w zwykłe ogry, osobno w mastera a osobno w ulepszonego ogra? Czy klepią wszystko naraz a dopiero potem się woundy rozdziela (w tym przypadku tłuką w większościowe Intiative/Toughness? jak są równe to w większe czy mniejsze? jak się rozdziela woundy?)? z góry dzięki.
Offline
Odpowie ktoś? Za dużo na tym forum ludzi od WFB żeby nikt odpowiedzi nie znał
Offline
Na pewno nie klepią na raz. Jeśli dobrze pamiętam to champion liczy się jakby nie był częścią oddziału (sic!), znaczy trzeba deklarować, jeśli uderza się w takowego chłopczyka/panienkę. Mam tu na myśli, przed rzutem (jak się już rzuci to kolejnej kosteczki dorzucić nie można, gdy nie pójdzie) Było tak w edycji byłej i najprawdopodobniej tak jest wciąż. Pozdrawiam i polecam się
Ostatnio edytowany przez Zalew (2011-02-01 22:18:12)
Offline
dziękuję [czyli miałem rację - florek, nie masz przerzutów na trafienie master mouldera i master-bred ogre'a, pamietaj! ]
Offline
Czy model uzbrojony w łuk, po awansowaniu na muzyka lub chorążego może nadal używać broni strzeleckiej?
Na liście armii jest mowa o awansowaniu (upgrade), a nie zamianie (replace equipment).
Offline
ergo: nie zmienił, a skoro ma, może używać
Offline
Uznaje się że model strzela z łuku, a potem napierdziela w bębenek.
Najpierw obowiązek, później przyjemność;)
Niemniej robi to w tej samej turze.
Ostatnio edytowany przez Zalew (2011-02-22 12:41:23)
Offline
(army list)
W grubym angielskim rulebooku jest napisane jednostki specjalne "up to 50%".
W cieńkim polskim podręczniku jest napisane jednostki specjalne "do 25%".
- są jeszcze jakieś inne grube błędy w polskiej wersji?
PS. odsprzedam mały polski podręcznik : P
Edit: już sprzedany : )
Ostatnio edytowany przez Xyxel (2011-04-27 15:10:24)
Offline
1. Atak z siłą S4 przeciwko T6 czyli ranienie na 6. Jeśli atak S4 ma killing blow na 5+ to czy rana zostanie zadana (automatycznie jak przy zasadzie kb) przy wyniku 5?
2. Killing blow działa tylko na infantry, cavalry i war beasts. Chaos Hero na Juggernaucie (monstrous beast) czyli jest modelem Monstrous Cavalry i jak taki odporny na killing blow? Ale jeźdźca na monsterze już można zaatakować osobno i zadać mu killing blow?
Offline
1. Nie jestem pewny. Kiedyś jak raniłeś na 6 to KB na 5+ się nie liczył, ale jak rzuciłeś 6 to zadawałeś KB.
2. Nie mam przed sobą booka, ale sprawdź czy Jugger jest traktowany jak mount, czy jako transpotrer (jak rydwan). Jeśli jest mountem to całość modelu liczy się jako jedność (jakby był koniem), a w takim przypadku będzie odporny na KB ze względu, na wspomniane już, bycie MC. Z rydwanem wyglądało to nieco bardziej zawile.
Offline
W RB mamy:
If a model with the killing blow special rule rolls 6 to wound in close combat, he automaticly slays his opponent (...)
Wystarczy zamienić '6' na '5' i sprawa jest jasna.
Co do drugiego pytania, to polecam lekturę FAQ do RB, linki w temacie obok.
Q: Does Killing Blow work against a mounted character regardless
of what he is mounted on? (p72)
A: Yes, as long as the character would count as an infantry
model if it wasn’t mounted
Offline
Oddział 20 szkieletów (X) w jednym rzędzie. Zaatakowany przez dwa oddziały wroga z dwóch krańców :
Z którego miejsca usuwane są poległe modele szkieletów?
wariant 1
AAAAA BBBBB
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
wariant 2
A B
A B
A XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX B
A B
A B
Offline
w1 Z obu, oddziały A i B się nie przemieszczają, dopuszczalne jest wyjście z CC przez oddział A albo B, ale szkielety nie mogą wyjść dzięki temu z CC (należy też pamiętać że ściągamy szkiele raz z jednej, raz z drugiej strony- nie można zdjąć 5 z jednej, nic z drugiej, i uciec z CC). Nie pamiętam czy powoduje to Over run.
w2 Z obu, oddziały A i B zmniejszają odległość między sobą wraz ze spadkiem ilości szkieli.
Pytanie pokrewne, czy jeśli oddziały A, B zmniejszyły między sobą odległość to czy można wskrzeszać szkiele by w szeregu było ich znów 20, czy w tym momencie budują nowy rządek..
Offline
1. Czy mag będący w oddziale, który się zebrał po ucieczce (Flee!) może rzucać czary i dispellować?
2. Czy mag będący w oddziale, który ucieka może dispellować? (znalazłem tylko, że nie może czarować)
Offline
ad1: po zebraniu mag może się zreformować, channelować oraz rzucać czary/dispelować i używać przedmiotów
ad2: uciekający mag nie może dispelować, channelować, używać itemów (dispel scroll itd) ani rozdawać liderki jak jest generałem, dodatkowo uciekający bsb nie daje przerzutów
Ostatnio edytowany przez Artois (2012-04-08 16:08:43)
Offline
Artois napisał:
dodatkowo uciekający bsb nie daje przerzutów
A jeśli uciekł z CC to traci swój sztandar czy też nie?
Offline
jak oddział z bsb się łamie w walce to zarówno sztandarowy oddziału jak i bsb ginie na miejscu bohatersko broniąc sztandaru do końca... a kowboj bsb złamany umiera w samotności
Ostatnio edytowany przez Artois (2012-04-08 20:49:17)
Offline
1. Czy załoga Machiny Wojennej może szarżować i ciągnie ją wtedy za sobą? Chodzi tu konkretnie o Dark Elves Cauldron of Blood.
2. Czy załoga może się przesuwać z machiną w walce? Wrogi oddział atakowany z frontu i flanki zmniejsza się z powodu strat.
3. Czy rzucając czar z Bound Spella można wykorzystać więcej niż 6 power dice? Tylko o magach pisze, że max to 6PD.
Offline
Hmm z nowego FAQ-a do zasad wynika, że nie ma już overruna jeśli zaszarżowany oddział stracił ostatnie modele w wyniku niestabilności (demony, undeady, itp.)
Offline
Xyxel napisał:
Hmm z nowego FAQ-a do zasad wynika, że nie ma już overruna jeśli zaszarżowany oddział stracił ostatnie modele w wyniku niestabilności (demony, undeady, itp.)
Poddaję się, gdzie tu jest pytanie?
Offline
brawo za czujność mości Xyxelu
najważniejsze zmiany to:
- brak overruna po sypnięciu/zbrejkowaniu oddziału demonów, slave'ów, warmachin, oraz nieumarłych z TK i VC, jedyna opcja na overrun to wybicie ich do nogi
- look out sir na samotnych bohaterach od impactów
- branie najwyższej wytrzymałości na monstrous cav. (demi gryfy oraz pegaziści DE z T4!)
- możliwość wystawiania oddziałów z wykopywaczkami w TK normalnie w strefie wystawiania
Offline
Jaką wysokośc ma Warbeast? (vlos, slos, etc) Chodzi o Sabretuska z Ogre Kingdoms. Zasłania go zwykła piechota?
Sabretusk jest mały jak zwykła piechota, natomiast Stalerka (TK) również Warbeast jest wielki jak monstrous cavalery.
Offline
warbeast niezależnie od rzeczywistej wielkości ma na:
- VLoS wielkość kawalerii (poziom 2)
- SLoS nie ma to znaczenia bo i tak widzisz, ale daje hard cover
Offline
Mam podręcznik do Tomb Kings 8ed, w którym jest ze trzy magiczne itemy na całą armię, rozumiem, że przy wybieraniu przedmiotów specjalnych, mam się posługiwać rulebookiem, proszę więc o pomoc, bo za cholerę nie potrafię znaleźć odpowiedniego rozdziału w tej przeklętej książce.
Offline
Dzięki.
Offline