Wargaming Wrocław

Baner 26cm

Ogłoszenie

UWAGA!!!

W związku ze zmianą forum od poniedziałku dodawanie nowych postow będzie zablokowane. Zapraszam do rejestracji na nowym forum
WARGAMING WROCŁAW


#1 2010-09-20 16:34:03

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Zasady

Przy okazji dyskusji z Zielarzem na temat mojej rozpiski, wyszedł na jaw problem. Istnieje coś takiego, jak polska wersja zasad do 3ed. Zawiera ona wszelkie sędziowskie wyjaśnienia i postanowienia, oraz sprostowania, jakie odnotowano w FAQach. Nie ma może zbyt wiele tego, ale jedna rzecz jest dosyć sporna z tym, co znajduje się w anglo-jezycznym podręczniku. Mianowicie, oryginał mówi, że w armii może być tylko jeden Force Commander, natomiast Polacy dodali regułkę, że owszem tylko jeden oficer może być Force Commanderem, ale można wystawić również innych, którzy zostają zdegradowani do funkcji zwykłego oficera. Zmianę te wprowadzono, gdyż system zaczął upadać i nie wydano nigdy większości figurek, które w zasadach były już opisane. Spowodowało to, że wiele armii miało zaledwie dwa, trzy modele reprezentujące independentów, a limitowanie bohaterów, nie wychodziło grze na dobre, było po prostu nudno.
Moje pytanie zatem brzmi:

Czy gramy na oryginalnych zasadach, czy na polskiej modyfikacji, która powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenie polskiego Warzone. Dodam tylko, że w pewnym okresie, Warzone uważany był potocznie za narodowy bitewniak Polaków. Mieliśmy największe środowisko Warzonowe w europie, a ciekawskim zdradzę, że w takim Poznaniu i Łodzi organizowane są do dziś turnieje.


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#2 2010-09-20 21:48:56

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Kolego drogi. Trudność nie polega na tym, że nie możesz mieć kilku oficerów, bo możesz mieć po jednym każdego rodzaju z formacji, jakie wystawiasz. Problem polega na tym, że force commander jest z automatu ranked officerem i tak np. Golgotha ma w opisie Commanding Officer, a Alakhai Division Commander. Oba modele to ranked officer, a taki może być tylko jeden jedyny.

Nie zmienia to jednak faktu, że druga część posta Raziela zachowuje ważność.

Ja sprawę z modelami widzę inaczej: są figurki specjalnych bohaterów (nie wszystkich niestety, ale te, które są, w skali Warzona, wyglądają świetnie). Jednak każdy "regularny" oficer ma swoją figurkę. Force Commander wymaga 3 independentów, sformowanie dowolnej armii automatycznie pozwala wstawić co najmniej 2. Pozostaje 1 Indiv. (np. advisor lub potworek), który przecież nie musi być nawet oficerem! Nie widzę więc żadnego problemu w wystawieniu 3 Individuali na 6 składów (to już jest trudniejsze, bo modele, które się nie pojawiły to głównie grunt i special troops oraz, niestety, prawie wszystkie supporty), żeby wstawić 1 Force Commandera.

Dlatego też nie ma tych oficerów do oddziałów, które nigdy nie zostały wydane (co w sumie ma nawet jakiś sens). Dlatego też grając tym, co wyszło, Individuali nie zabraknie. Jestem przeciwnikiem dopychania mnóstwa przegiętych ludzików "bo można". Tutaj nawet 1 charakter potrafi zrobić dym, 3 specjali to już kosmos.

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-09-20 22:01:21)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#3 2010-09-20 22:07:31

Krechafety

SZATAN TWÓJ PAN

2619779
Zarejestrowany: 2010-08-16
Posty: 988

Re: Zasady

Czy ja już kiedyś wspominałem, że jestem przeciwnikiem wystawiania bohaterów specjalnych (w jakiejkolwiek grze)?
Na półeczkę owszem, bo modele zwykle mają przednie, ale nie do grania, bo przelicznik jakość/cena niezwykle często jest zachwiany w kierunku
w-cholerę-bonusów/za-darmo i bez wystawienia kontrbohatera można od razu poddać grę, co szczególnie widoczne jest w grach made by GW.


Flamesy, Infinity. Kontakt: 605560309

Offline

 

#4 2010-09-21 03:27:57

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Marcinie, otwórz podręcznik na 454 stronie. Stoi tam, że Golgotha to Division Commander, a Alakhai to Force Commander. Z kolei na stronie 36 jest napisane jasno i wyraźnie, że można wystawić maksymalnie tylu oficerów, ile łącznie mamy jednostek grunt i elit, a jedynie Force Commander może być wystawiony jeden na całą armię. Nie ma tam ani słowa o tym, że Division Commander jest Ranked Officer, bo ten przywilej ma tylko Force Commander. Jeśli czegoś nie doczytałem to proszę mnie nakierować.

Jeśli masz rację, to w takim razie, niektóre armie nigdy nie wystawią żadnego Force Commandera. Na przykład w armii Algerotha, zwykłym oficerem jest tylko Ragathol. Technicznie nie można wiec wystawić Force Commandera, bo potrzebujemy w rozpisce trzech innych oficerów by to zrobić.
Ale najciekawsze jest to, że w takiej Hordzie, jedynym oficerem i to Force Commanderem jest Valpurgius, jak zatem mam go wystawić, skoro nie ma w armii Hordy pomniejszych oficerów? No chyba, że Gomorrian Emasculator, który jest (individual squad oficer) zostanie potraktowany jako oficer...
Pozostaje jeszcze jedna nie wiadoma, na stronie 36 napisano, że każdy indywidual jest oficerem. Czyli taki Centurion, który jest tylko Zombie Masterem, jest oficerem liczącym się do trójki potrzebnych do wystawienia Force Commandera? Miało by to sens, bo w wymienionym przeze mnie przykładzie Hordy, nie ma innej możliwości. Już rozumiem, co mieli na myśli twórcy polskich zasad, którzy w prosty sposób wyjaśnili niedopowiedzenie z podręcznika.
Wróćmy do przykładu z armii Algerotha. Golgotha, Ragathol i Alakhai zaraz pod imieniem mają notkę "individual general officer" tak samo jak Tekron Warmaster. Nepharite of Algeroth w tym samym miejscu ma notkę "individual division commander", dopiero w opisie Special Abilities postacie te mają wypisane swoje znaczenie w armii i tak:
Ragarhol jest Zombie Master
Golgotha, Tekron i Nepharite są Division Commander
Alakhaj jest Force Commander
Wynika z tego, że do ustalenia limitu oficerów i Force Commandera, bierzemy pod uwagę tylko Special Abilities, a te notki pod imieniem postaci, to tylko zagmatwana informacja o tym, że dana postać jest jedyna w swoim rodzaju i nie można jej wystawić wielokrotnie, np. nie wystawimy dwóch Ragatholi. A Nefarytów jest wielu i teoretycznie można by ich wystawić więcej, bo byli oni tak jak dzisiejsi chorąży czy kapitanowie.
Podsumowując, ja rozumiem to tak:
- wszystkie jednostki z działu Individuals są traktowani jako officer i mają zasadę Comand Distance 8''   
- oficerów może być maksymalnie tylu, ile mamy łącznie jednostek grunt i elit w rozpisce
- oficerowie muszą być tego samego typu co jednostka, do jakiej są podporządkowani (przykład Centurion "limit one per necroorganic squad")
- oficerowie z notką "individual general officer" są bohaterami i nie można wystawić ich więcej niż jeden sztuk
- aby wystawić postać z umiejętnością Force Commander, należy mieć łącznie co najmniej sześć składów grunt i elit, oraz co najmniej trzech oficerów (individuals)
- Force Commander jest wystawiany tylko jeden na armię i jako jedyny ma zasadę Ranked Officer Command Distance 10'' 

Jeśli się mylę, to znaczy, że w podręczniku są powypisywane jakieś bzdury, wykluczające się wzajemnie zasady i fakt, że Valpurgius jest tylko postacią historyczną, bo nie ma technicznej możliwości jego wystawienia.

Bartku, akurat w Warzone, nie obejdzie się bez choć jednego bohatera, bo tylko tacy są tu generałami i proszę nie porównuj gry o której rozmawiamy, do wątpliwej jakości produktu ze stajni GW

Oczywiście nie chodzi mi o to, żeby nawystawiać grona mocarnych bohaterów, bo rzeczywiście mogą oni zachwiać równowagą rozgrywki. Owszem, moja pierwsza rozpiska jest kozacka, ale to z chęci wystawienia wszystkiego co mam. Mój pierwszy deck do Magic'a zawierał ponad sto kart, bo wszystko w nim chciałem upchnąć.
Zwracam tylko uwagę na fakt, że opacznie zrozumiane niedomówienia w zasadach spowodują, iż w wielu przypadkach technicznie nie będzie można wystawić pewnych figurek.
Nie mam zamiaru szpikować swoich rozpisek bohaterami, bo jak celnie zauważył Marcin, często kłóci się to z fluffem, ale chcę mieć świadomość, że zgodnie z zasadami jest to możliwe.

PS. Przeczytałem raz jeszcze zasady, opisy postaci, oraz umiejętności i teraz już kompletnie nie wiem o co chodzi. Czekam na wyjaśnienia, które Marcin pewnie niezwłocznie mi udzieli.

Ostatnio edytowany przez Raziel (2010-09-21 05:54:47)


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#5 2010-09-21 08:02:14

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Poczytałem, poczytałem. Nie można wystawić rzeczywiście dwóch ludków ze zdolnością Force Commander, czyli Valpurgiusa i Alakhaia razem, c. Mój sprzeciw dotyczy faktu, że obaj mają mnóstwo zdolności specjalnych i samo "degradowanie" nic nie zmienia. Poza tym nie da się postawić jednostek Horde w Dark Apostle, więc w ogóle dziwi mnie obecność Valpurgiusa i chyba stąd cały kłopot, bo układ armii jest tak dobrany, że te dwa modele się nie spotykają.

Można wystawiać razem division i force commanderów, więg np. Golgotha, Neferyta, Tekron plus Alakhai załatwiają sprawę. Czyli reasumując, Twoja rozpiska hula w oryginalnych zasadach, jak wymienisz Valpurgiusa (którego w ogóle nie powinno tam być)  na kogoś innego.

Poza tym da się postawić kilku oficerów tego samego rodzaju jeśli masz kilka składów. Np. 2 tekronów, jeśli masz 2 necrobiotyczne składy, czy 2 Kapitanów Huzarów, jeśli masz dwa oddziały Huzarów.

W tej grze bycie bohaterem to po prostu limit "one per army", więc nic strasznego. To, że należy i trzeba ich wystawiać uwzględnili autorzy, dlatego np. Ragathol jest Individual Division Commanderem, ale nie jest Neferytą, więc nie przeszkadza w wystawianiu "zwykłego".

Valpurgiusa można normalnie postawić w Horde jak nawystawiasz się Gomoryjskich Kastratów (Centurionów?).
Individual jest oficerem jak ma taki status w opisie (niby Centurion nie, Kastrat tak),choć jestem przekonany, że Centurion też jest oficerem i to po prostu misprint w podręczniku.

W żadnej wersji zasad nie da się wystawić więcej niż 1 Neferyty, ma w statach limit: one per army. Kłóciło by się to z fluffem także, bo każdy Neferyta ma własną cytadelę, czyli technicznie rzecz biorąc, właściwie całą planetę do obsłużenia.

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-09-21 08:55:22)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#6 2010-09-21 12:55:04

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

No i wszystko jasne. Nie potrzebne nam sędziowskich dyrdymałów.
Doczytałem, że Valpurgius też jest Force Commanderem, więc rzeczywiście nie ma miejsca w szeregach Algerotha razem z Alakhajem, ale nie zgodzę się co do tego, że nie można go wystawić z ramienia Hordy w armii alianckiej z Algerothem.
Jest napisane, że Apostołowie mogą bez ograniczeń korzystać z wszelakich sił Cult albo Horde, byle nie z obu na raz. Jako potwierdzenie dodam, że Valpurgius wybiera moce Mrocznej Harmonii z listy Algerotha.

Racja też z Nefarytami, są tak jak specjale, modelami które wystawić można tylko pojedynczo w armii.
Popieram też tezę, że Centurion jest źle opisany, bo jeśli nie jest oficerem, to na prawdę kiepsko by było z wystawianiem Force Commandera. Centurioni byli przecież mocarzami, nawet potrafili posługiwać się Mroczną Harmonią.

Myślę więc, że problem ze sposobem wystawiania modeli mamy już za sobą i cieszę się, że wyjaśniliśmy to bez pięściobicia


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#7 2010-09-21 15:52:51

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

No więc moja odpowiedź pochodzi z fluffu: Valpurgius jest szefem na Ziemi (Dark Eden), a Alakhai na Wenus? Valpurgius rzeczywiście może być szefem Algerothów jeśli go tam dołączysz. Ale nigdy razem z Alakhaiem!!!

Po namyśle stwierdziłem, że autorzy specjalnie tak zrobili Centuriona. Nie ma żadnych zdolności dowódczych, więc to nie o pomyłkę w napisie chodzi, on po prostu walczy sam. Jednak zgodnie z fluffem (i nawet opisem ludka!) to zły wybór, bo to SĄ dowódcy. Pomyślimy co z tym zrobić, ja osobiście jestem za uznaniem go za Oficera, zwłaszcza, że ma limit ze składów. Zombie master pozwala mu wchodzić do "zagubionych" oddziałów Ożywieńczych Legionistów, więc właściwie działa na stole jak oficer [edit po grze testowej, gdzie rzeczywiście miało to miejsce].

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-10-18 20:05:12)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#8 2010-10-20 22:05:40

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Wyczytałem kolejną nowinkę. Maksymalna ilość ludków w składzie dotyczy sumy wszystkich zawodników. Jeśli np. wystawiamy Wenusjańskich Zwiadowców (4-8) to najbardziej przypakowany skład to Sierżant (limit 1), 2 CKM specjalistów (limit 2) i 5 zwyklaków. Oznacza to, że W SUMIE ma ich być 8, a nie np. 11 (8 zwykłych, 2 specjalistów i szef). To ważna zasada, która nieźle obcina silne oddziały: zazwyczaj są mało liczne.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#9 2010-10-20 23:36:46

 jarv

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Call me!
Skąd: Wrocław, PL
Zarejestrowany: 2010-09-19
Posty: 1280
WWW

Re: Zasady

mozesz podac na to jakies namiary w podreczniku? tak cichcem przegladam go sobie i wydawalo mi sie, ze speciale i sierzanty nie licza sie do limitu squadu...?


Infinity: Haqqislam | Alkemy: Jade Triad | Dystopian Wars: CoA | Battlegroup: US | Warmachine: Retribution of Scyrah | WH40K: Tau | Firestorm Armada: Soryllian Collective | Helldorado: Immortals | FoW: US | FoW-NAM: US
jarv'isowy PMlog

Offline

 

#10 2010-10-21 08:57:31

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Jest to zdroworozsądkowa interpretacja w oparciu o:

- błędy w podręczniku,
- sformułowane zapowiedzi zasad, których potem nie wprowadzono,
- granie we wszystkie 3 edycje,
- fluff i odrobinę realizmu.

Przykład, który mnie przekonał:
Grunt Troops: Ducal Militia: Troopers: 4-12, 2x HMG Specialist, 1x Medic, 1x R. Launcher, 1x G. Launcher, 1x Sgt.

Mamy w sumie 18 kolesi, w tym 4 rodzaje specjalistów. Że to błąd podpowiadają mi dwie rzeczy:

Squad Specialists: "The profile will tell you how many core troops are required for each type of specialist". [s.36]

Oznacza to, że autorzy zamierzali przynajmniej częściowo wykorzystać stary system, gdzie stawiało się 1 specjalistę na x ludków (zazwyczaj 5, więc mieścił się 1 na skład, w całej grze były tylko 2 na tyle wielkie żeby wrzucić 2) i limit oddziału był wyznaczony w systemie:
"max. liczba modeli 10, w tym sierżant i specjalista x wg. standardowych zasad". [to 1 edycja]

W drugiej zrobiło się gęściej od specjalistów  [1 na 4 w Grunt Squads, 1 na 3 w Elite Squads] i dorzucono zasadę limitu na skład według najczęstszego dostępnego typu (więc skoro najwięcej to 2 HMG, wystawiamy co najwyżej 2 specjalistów w dowolnej dostępnej kombinacji [np. 1 rakieta, 1 ckm]. Medyk dodawany był z osobnej puli, ale też mieścił się w puli max. ilości żołdaków).

Policzmy sobie "Współczynnik Napakowania Specjalami" [WNS] aby zobaczyć wielkiego buga w systemie.

Jak wiemy w listach armii autorzy "zapomnieli" dodać ile Troopsów jest potrzebnych na 1 Specjalistę i magicznie "zamienili" to na ilość specjalistów dowolnego rodzaju na oddział. Zapomnieli przy tym dodać, że specjaliści różnych typów liczą się wg pomysłu z 2 edycji i tak w liczonym przykładzie jest ich 5 na 12, więc prawie co trzeci [WNS=5/18 czyli nieco gorzej niż 1:3], bo "zapomnieli" też  dodać ile ludków maksymalnie może być w składzie. Zaiste podstawowa to jednostka, która ma 18 modeli i WNS taki jak w komandosach niegdyś. Wg poprzednich edycji ludków byłoby max. 12, w tym góra 2 specjalistów z bronią i medyk, co daje "Współczynnik Napakowania Specjalami" [WNS=1:4] w Grunt Squads.

Druga sprawa to "Komandosi" z bożej łaski. Piszą we fluffie, że specjalistów tam mało bo drodzy i czasu na trening nie ma.
Tymczasem policzmy sobie skład Etoiles Mortant:

Mamy zwykłe laski (4-8), 3 L. Flamery i 2 G. Launchery oraz panią Sgt. Nagle mamy skład 14 dziewcząt z 5 specjalistkami, co daje WNS=5/14 czyli ponad 1:3. [Chociaż starym systemem też da się postawić 3 specjalne w 8 zwykłych, ale nie jest ich 14 w składzie!]

Moim skromnym zdaniem liczby jasno pokazują, że autorzy przez te 121 stron jakie dzieli rozdział o budowaniu armii i pierwszą listę armii pozapominali co tam chcieli zrobić i zrobiło się bagienko. Jeśli przyjmiemy zasadę "Sola Scriptura" i czytając wyłączymy sobie mózgi, oznacza to, że na stole będą się pojawiać kosmosy. Moje oba posty w sprawie limitów ludków w jednostce czytajcie jak propozycję House Rulesa, argumenty przedstawiłem powyżej.

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-10-21 09:04:41)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#11 2010-10-21 09:31:32

 jarv

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Call me!
Skąd: Wrocław, PL
Zarejestrowany: 2010-09-19
Posty: 1280
WWW

Re: Zasady

hm... argument sensowny - czuje sie przekonany ;] Pytalem, bo jak mowile - przegladam od czasu do czasu (bo zanim cos zloze to pewnie jeszcze wieki potrwaja - na razie na dobry poczatek, to musze przekopac mieszkanie, bo gdzies mam jakiegos blood bereta) i mialem wrazenie, ze jest inaczej.


Infinity: Haqqislam | Alkemy: Jade Triad | Dystopian Wars: CoA | Battlegroup: US | Warmachine: Retribution of Scyrah | WH40K: Tau | Firestorm Armada: Soryllian Collective | Helldorado: Immortals | FoW: US | FoW-NAM: US
jarv'isowy PMlog

Offline

 

#12 2010-10-21 10:05:05

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Zielarzu drogi, powiem Ci tylko, że masz 100% racji w swoich domysłach. Gdyż polskie, sędziowskie uściślenia i faq, opisują dokładnie sposób wystawiania modeli dodatkowych na skład i jest to dokładnie taki sposób jaki Ty podałeś. Muszę jednak dodać jedno sprostowanie, mianowicie powiedzmy że mamy przykładowy oddział Bractwa, niech to będą zwykli, szeregowi żołnierze, których można wystawić od 4 do 12. A więc liczymy:
na 3 żołnierzy i Decuriona (sierżanta) możemy wystawić 1 specjalistę powiedzmy snipera. Czyli 1:4
Ale kolejny specjalista, powiedzmy grenadier liczy się już od tego co mamy czyli 3 żołnierzy+Decurion+sniper= 5, oznacza to, że potrzeba nam tylko 3 kolejnych żołnierzy, żeby drugi specjalista został wystawiony, a nie czterech jak mogło by się wydawać. Po prostu do maksymalnej liczby wojowników w składzie wliczają się wszystkie modele jakie tam są, łącznie z wykupionymi już wcześniej specjalistami.

Ostatnio edytowany przez Raziel (2010-10-21 10:06:14)


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#13 2010-10-21 10:23:58

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Moja propozycja brzmi jak nieco zmodyfikowana drugoedycyjna zasada: ilość maksymalną modeli w oddziale oddaje liczba przy troops, ilość specjalistów (w dowolnej kombinacji) oddaje największa dopuszczalna ilość specjalistów z wszystkich dostępnych + medyk i stawiamy 1 Special na 3 Troopsy.

Czyli np. jeśli wystawiam mini-maxa Venusian Rangerów, to jest to 1x HMG Specialist, Sgt. i 2x Trooper.
Maksymalnie wypasiony skład to 5 Trooperów, Sgt. i 2x HMG Specialist.

Osobiście sugeruję dołożyć tego 1 Speciala na każde 3 Troopsy (wliczamy tu sierżanta, czyli 1 specjalny model w każdej czwórce modeli w składzie). Hulają wtedy wszystkie oddziały, a nie ma mini-maxów typu 2x HMG, Sgt. i 1 Trooper, co da się teoretycznie postawić w Venusian Rangerach. Ducal Milita z przykładu to wtedy 12 ziutków, pośród których mamy 2 specjalistów z bronią, medyka i sierżanta (mamy wtedy trzy "czwórki" - {3 Troopsy: Hmg}, {3 Troopsy: HMG}, {2 Troopsy + Sierzant: Medyk}) i szafa gra.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#14 2010-10-21 11:40:10

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Mam jednak nadzieję, że nadal respektujemy zapis przy niektórych specjalach "tylko jeden na oddział"?


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#15 2010-10-21 12:00:55

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Oczywiście. To nie uległo zmianie w żadnym momencie i żadnym sposobem. Obowiązuje to, co jest w army listach + nakładka którą zaproponowałem (co powoduje, że wystawia się specjali mniej a nie więcej). Wystawiamy limit specjali z bronią określony "najczęstszym" specjalista + ewentualny medyk, o ile mamy wystarczająco liczny oddział.

Jeśli możemy wstawić 2 HMG i jedną rakietę, to po mojemu możemy wystawić dwa HMG lud HMG i rakietę.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#16 2010-10-22 09:29:16

 LordXentar

http://i.imgur.com/pMY5v.png

Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2010-10-21
Posty: 107

Re: Zasady

Czyli o ile dobrze zrozumiałem:
maksymalna liczba gruntów to maksymalna liczba ludzików w oddziale - jak mam 12 gruntów, to z tego 1 zamieniam na obowiązkowego sierżanta, 1 na sztandarowego, 2 na specjalistów od ciężkiej broni,

a NIE: do 12 dodaję 1 sierżanta, 1 sztandarowego, 2 od ciężkiej broni, co daje mi 18 ludzików.

Czy dobrze to zrozumiałem dziadku Zielarzu?

Offline

 

#17 2010-10-22 10:10:37

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Zaiste słusznie prawisz.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#18 2010-10-22 10:25:05

 LordXentar

http://i.imgur.com/pMY5v.png

Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2010-10-21
Posty: 107

Re: Zasady

Doprawdy dziwi mnie, że autorzy gry nie postanowili tego zrobić tak czytelnie jak w 40-stce. Gdyby było napisane, że oddział ma tyle, a tyle ludzików i tylu, a tylu możemy "upgradeować" do określonych specjalistów, nie byłoby żadnego przeliczania liczby gruntów, na liczbę tych ostatnich. Eh...

Dziękuję dziadku Zielarzu.

Offline

 

#19 2010-10-22 12:01:41

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Hmm. W Warzonie jest tyle zasad, co łącznie we wszystkich edycjach WH40K, Morheim i WFB ze stajni GW. Po prostu Panowie od Warzona sami się pogubili w tym co wymyślali, a efekt upadku systemu to brak uaktualnień zasad, które trzeba było samemu sobie dorobić, wymyślić.
Jednak przy odrobinie uporu z naszej strony, system staje się nader grywalny, a przede wszystkim bardzo klimatyczny i skomplikowany, co jest jego największą zaletą. Niestety, w tak mnogiej ilości zasad, wzrasta szansa na błędy. Wybaczamy to jednak i cieszymy się, że tak niewiele łączy mechanikę Warzona z WH40K


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#20 2010-10-30 11:20:54

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Na świeżo po wczorajszym/dzisiejszym graniu:

"Each weapon in the Warzone Universe may be discharged a certain amout of times per fire action (...) A model witm multiple ROF weapon must roll separately for each schot" (s.120)

Oznacza to:
- jak słusznie zauważyłeś Piotrze strzelamy kilka razy jednocześnie (np. 3 z bliska z Kosy Semai)
- jak niesłusznie podejrzewałeś, poprawia to nie tylko szansę trafienia, ale i zabicia. Skoro strzelasz osobno, to sejwujesz także osobno. Jak trafisz gostka z Kosy 3 razy w jednej akcji, kolo robi 3 sejwy! Mrok, ale dlatego też takie bronie kosztują tyle, co paru kolesi.

Model ukryty ale już wykryty traci status ukrytego, czyli widzą go wszyscy. Wraca do ukrycia jeśli poświęci na to akcję i zda Ld. Wypatrywanie to bazowy test Ld, +2 w drugiej próbie, +1 w każdej kolejnej (tego samego gostka, jak mu się nie uda, następny kolega zaczyna od początku z bazowym Ld). Czyli graliśmy OK wczoraj!

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-10-30 11:28:34)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#21 2010-10-30 11:46:57

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Sprawdzaliśmy wczoraj eksperymentalne wersje poprawek do zasad i wyszło nieźle!

Nasze sugestie to:
- karty jednostek pozostają zakryte, dopóki nie zrobią coś innego niż ruch lub czekanie lub nie wejdą w LOS przeciwnika. Graliśmy w dżungli, gdzie widać na 15 cali, więc było trochę szachów.

- 40-tkowy dangerous terrain test na specjalnie podłych terenach. Jako że trudno rzucić 1 na k20, proponuję proporcjonalnie ciężką karę: hit z S10! Rzucamy za każdą akcję ruchu każdego modelu, który tam się zaplątał. Oj bolało.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#22 2010-10-30 12:24:53

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Zielarzu, pozwoliłem sobie zasiegnąć porady z polskiego tłumaczenia zasad. A więc modyfikator przy zasięgu broni czytamy tak (będę pisał najprościej jak potrafię):
3(x3) znaczy, że w czasie jednej akcji, możemy wystrzelić trzy pociski z dodatnim modyfikatorem +3 do strzelania, ale jeśli pierwszym zabijemy wroga, to kolejne dwa możemy przenieść na następnego. Jeśli jest on w tym samym zasięgu, to po prostu z 3(x3) robi nam się 3(x2). Zgodnie z zasadą przenoszenia ognia, mamy po prostu prawo wybrać kolejne cele jeśli jeden z kilku strzałów zabił pierwszy. Jeśli kolejny cel jest już na innym zasięgu np. dla kosy semai średnim, to jej statystyka się zmienia na 1(x2) oznacza to, że jeszcze w tej samej akcji ciągniemy poprzednią serią, ale odejmujemy już ten strzał, który zabił pierwszego wroga, czyli robi się nam 1(x1). Cały czas mamy tą samą, pierwszą akcję, tyle że, nowa statystyka 1(x2) jest teraz bazą, ale odejmujemy od niej już wystrzelony pocisk, occzywiście zmienia sie też modyfikator trafienia z +3 na +1. Gdyby dopiero druga kula zabiła pierwszego wroga, a kolejny był by w innym zasięgu np. jak w przykładzie kosy, to tracimy trzeci strzał.
Natomiast zapis przy DMG broni (x2)13 mówi, że jedno trafienie, wymusza na wrogu dwa sejwy, czyli jest szansa, że multiwondowy model straci dwa życia.
Podsumowując, po prostu zapomnieliśmy o zasadzie przenoszenia ognia i bez sensu strzelaliśmy po dwa, trzy razy do tego samego celu. Czyli bliźniacy Pretorianie są w stanie w ciągu trzech akcji zabić 18 figurek na bliski zasięg, teoretycznie oczywiście, ale chodzi mi tylko o uzmysłowienie sobie, jak działa ta zasada z przenoszeniem ognia.

Ostatnio edytowany przez Raziel (2010-10-30 12:27:16)


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#23 2010-10-30 14:29:43

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Jest to jakby oczywiste i najzupełniej się z Tobą zgadzam. Napisałem w poście, że błędem było robienie tylko jednego sejwa. Jak pierwszy się udał celowi, natychmiast robi drugiego i o to mi chodziło. Przenoszenie ognia jest zasadą opcjonalną, więc wolno Ci po prostu wpakować 3 kulki w jakiegoś gościa ot tak, dla zemsty, zamiast zabijać wszystkich dookoła.

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-10-30 14:31:26)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#24 2010-11-03 11:17:40

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

A oto obiecana garść uściśleń, które okazały się mniej lub bardziej oczywiste, ale w drodze negocjacji (niezastąpionego przerzucania się mięsem) doszliśmy z Piotrem do niejakiego konsensusu.

- celujemy do jednego modelu, jak padnie, musimy od nowa celować, jeśli chcemy strzelić do innego modelu;
- "epicki fail" ("20") przy strzelaniu to efekt "jammed" (jak w I edycji, udany test ld coby naprawić, nie strzelamy z zaciętej broni);
- co trzy tury (poczynając od 2) wykonujemy rzut na special effect chart w tabeli terenu, który "przydarza się" losowemu unitowi (multi - modelowemu jeśli efekt jest grupowy, dowolnemu, jeśli niekoniecznie [np. model pojedynczy sam się z bagna nie wyratuje, a jak nieszczęśliwie stoi, to go wciągnie. To byłoby lekkie przegięcie]);


Wymyśliłem dzisiaj:
- konsekwentnie "epicki fail" ("20") w walce wręcz to powinien być efekt "prone" (* na razie propozycja, testing in progress);


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#25 2010-11-05 08:38:24

Raamiel

http://i.imgur.com/OW0fZ.png

Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 44

Re: Zasady

Witam ponownie

Czy Waszym zdaniem możemy grać na zasadach WZ 4.0 ?

http://liniafrontu.pl/index.php?docid=137

Zasady są przetłumaczone włącznie z army listami poszczególnych frakcji...

Offline

 

#26 2010-11-05 08:48:55

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Cztery powody, dla których na razie mówię zdecydowanie NIE:

- te zasady są jeszcze w produkcji i nieprędko zostaną zakończone;
- nie ma "silnika" zasad, tylko zmienione listy armii i umiejętności specjalne;
- zmiany tam poczynione sami już zrobiliśmy właściwie na forum, więc nie bardzo rozumiem co by to miało wnosić;
- najpierw musimy nauczyć się grać, potem będziemy kombinować.

To tylko tłumaczenie części podręcznika. Nie mam czasu sprawdzać z oryginałem czy coś tam zmieniono. Gramy na oryginalne 3.0 z fakiem producenta i dogadanymi na forum poprawkami (które w mniejszym lub większym stopniu pokrywają się z uściśleniami sędziowskimi, ale i tak je filtrujemy). Na razie NIE DA się zagrać w 4.0 i NIE WIDZĘ powodu, czemu mielibyśmy to robić, nawet gdyby się dało. Poczekamy aż chłopaki skończą i wtedy zabierzemy się do czytania. Tym niemniej link cenny, dzięki.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#27 2010-11-05 09:00:04

Raamiel

http://i.imgur.com/OW0fZ.png

Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 44

Re: Zasady

Co do UZ 4.0 - nie mam już pytań.

Zerkałem dzisiaj na jakich zasadach grają polacy na turniejach ostatnimi czasy. Rozumiem że gracie na tych samach zasadach (bo chyba po co budować od nowa Kraków).
Może pytanie jaki zadaje na forum są błache i śmieszne dla Was, ale chciałbym zapoznać się z JEDNYM-i zasadami i je dobrze opanować.

W złączeniu przykładowy link polskiego turnieju - czy w oparciu o to mogę się szkolić ?

link

Offline

 

#28 2010-11-05 09:58:14

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Poczytamy, zobaczymy.


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#29 2010-11-05 10:06:24

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Nie bardzo, bo są to tylko wybrane fragmenty zasad, żeby szybciej się grało. My gramy fanowsko i chcemy przećwiczyć pełne zasady, zanim zdecydujemy się je ciąć (jeśli w ogóle). Mam pdf z podręcznikiem, kopię mogę wysłać Ci na maila, podeślij mi na pw swój adres, choć zdecydowanie lepiej zrobić to gwizdkiem, bo rulebook trochę "waży".


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#30 2010-11-05 10:45:05

Raamiel

http://i.imgur.com/OW0fZ.png

Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 44

Re: Zasady

Ale czy mogę bazować na tłumaczeniu UWZ 3.0 PL i FAQ-u czy nie ?

Offline

 

#31 2010-11-05 16:44:47

Krechafety

SZATAN TWÓJ PAN

2619779
Zarejestrowany: 2010-08-16
Posty: 988

Re: Zasady

Po co?
Przecież jest oryginalny podręcznik w pdf jako freeware.
Poza tym w polskich tłumaczeniach są błędy.


Flamesy, Infinity. Kontakt: 605560309

Offline

 

#32 2010-11-05 17:04:46

Raziel

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-28
Posty: 1495

Re: Zasady

Nie do końca Bartku, w polskim tłumaczeniu 3ed jest sporo usprawnień, do których z Zielarzem po woli dochodzimy w czasie grania. Po prostu, polskie tłumaczenie zawiera poprawki i wyjaśnienia dotyczące spornych, nie do końca wyjaśnionych w zasadach reguł.
Na razie gramy na podręczniku podstawowym, uzupełniając wiedzę o to, co sami wynajdziemy. Z biegiem czasu, jak nauczymy się podstaw, będziemy mogli pokusić się o kombinowanie.


Batman, Age of Sigmar, Confrontation, Warzone, Warzone Ressurection, Warmachine, Hordes, Dystopian Wars, Firestorm Armada, HellDorado, Infinity, Battlegroup, Alkemy, LotR(stary), Team Yankee, Flames of War, Mordheim/Warheim, Anima-Tactics, WFB Historical, Afterglow, Wrath of Kings, WH40K(od biedy), WFB(od biedy)

Offline

 

#33 2010-11-05 18:55:44

Raamiel

http://i.imgur.com/OW0fZ.png

Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 44

Re: Zasady

Dokładnie UWZ 3.0 to wielkie niewypał pod względem spójności zasad. Lecz nie rozumiem dlaczego tak obawiacie sie polskiego tlumaczenia i FAQ - po co sobie utrudniac zycie ? No chyba że macie za dużo wolnego czasu... ja tam wole opanować zasady i pograć... reszta wychodzi w praniu.... Bynajmniej takie mam odczucie

Offline

 

#34 2010-11-05 22:14:10

Krechafety

SZATAN TWÓJ PAN

2619779
Zarejestrowany: 2010-08-16
Posty: 988

Re: Zasady

Zasadniczo, to wydaje mi się, iż łatwiej jest zrozumieć zasady po angielsku (przynajmniej mi)


Flamesy, Infinity. Kontakt: 605560309

Offline

 

#35 2010-11-05 23:12:25

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Odpowiem za siebie: nie mam bariery językowej, wiec nic sobie nie utrudniam. Gdybym czytał polską wersję, musiałbym i tak porównać ją z angielska pod kątem tego, czy jest to tylko tłumaczenie, czy są też jakieś zmiany. Jeśli są zmiany, to czy to błędy w tłumaczeniu, czy zmiany celowe. Jeśli celowe, to czy sensowne, czy nie do końca. Jak dla mnie po polsku jest dużo trudniej i więcej czasu mi to zżera. Łatwiej mi wymyślić poprawkę do oryginału w oparciu o granie we wszystkie edycje Warzone, wykształcenie formalne i 15 lat grania w gry figurkowe.


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#36 2010-11-06 00:51:03

Raamiel

http://i.imgur.com/OW0fZ.png

Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 44

Re: Zasady

Nie przesadzaj uważasz że na linii frontu graj w to "nooby" ? Ci ludzie zjedli zęby na WZ i grają w to od wieków,  a Ty się uczysz dopiero WZ ... Nie warto zdać się na doświadczenie innych ?

Nie zarzucam broń boże dobrych chęci...tylko po co ? Zasady UWZ 3.0 i tak są obszerne... Miałem wiele lat temu oryginał podręcznika i wiem że jest dziurawy jak ser szwajcarski... amerykanie totalnie go popsuli.....

Po prostu chciałbym uniknąć marnowania czasu przy stole a mechanikę chcę poznać w tym roku a nie za rok LOL

Po drugie jest jeszcze jedno ZA, korzystając z zasad i FAQ-ów jakim posługują się wszyscy w Polsce na turniejach ... możemy sie wybrać na turniej np na Śląsk i spokojnie z nimi zgrać...a nie dywagować podczas gry nad zasadami.... Będzie Nas około 4 a to już zacne grono.... z Breslau.... hehe

Pozostawiam Wam to pod rozwagę....

Ostatnio edytowany przez Raamiel (2010-11-06 01:11:18)

Offline

 

#37 2010-11-06 07:39:42

 Zielarz

http://i.imgur.com/lTZ6Z.png

Zarejestrowany: 2010-08-31
Posty: 2372

Re: Zasady

Nie rozumiem gdzie leży Twój problem. Gramy w Warzona od jakiegoś miesiąca i żyjemy. Co właściwie miałby znaczyć zapis, że nie chcesz się uczyć zasad za rok? Nasze poprawki okazują się często pokrywać z sędziowskimi, ale nie zawsze. Jeśli chcesz jeździć na turnieje, ucz się turniejowych zasad, ale wyjazd turniejowy w takim składzie w jakim gramy jest nierealny kolego, ten argument odpada.

Nie uważam, że na linii frontu są nowicjusze, tylko ludzie, którzy mają na granie inny punkt widzenia. Dlatego też nie mam zaufania do ich pomysłów "tak po prostu" i musiałbym to sprawdzać. Nie mam kiedy i uważam, że to zbędna robota. Na faki polskie namiętnie spogląda Piotrek, ale wcale nie zdarza nam się dywagować nad zasadami zbyt często. Nasze poprawki nie są i nigdy nie będą pro-turniejowe, często idą w zupełnie odwrotnym kierunku, jak np. zasady terenów.

Nasz pomysł na granie to oryginał 3.0 i ewentualne łatanie dziur własnym sumptem. I to tyle. Sugeruję dalszą dyskusję (jeśli jest potrzebna) przenieść na pw, szkoda miejsca na dywagowanie. Ten temat służy nam do "optymalizacji" oryginalnego podręcznika 3.0.

Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-11-06 07:43:12)


Never forget that your weapon was made by the lowest bidder.

Offline

 

#38 2010-11-06 09:23:12

Raamiel

http://i.imgur.com/OW0fZ.png

Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 44

Re: Zasady

To nie mój problem a przedstawiłem tylko inny punkt podejścia do tematu. Dalsza dyskusją jest zbędna gramy na oryginalny UWZ.

Ostatnio edytowany przez Raamiel (2010-11-06 09:23:27)

Offline

 

UWAGA!!!

W związku ze zmianą forum od poniedziałku dodawanie nowych postow będzie zablokowane. Zapraszam do rejestracji na nowym forum
WARGAMING WROCŁAW

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.wiptril.pun.pl www.tstramwaj2.pun.pl www.esg.pun.pl www.siedmiumistrzowmiecza.pun.pl www.inib2009.pun.pl